Ankommet

27 timer tog det os at komme fra Kastrup til Goa. En let mørk fyr stod og ventede med et skilt uden foran den lille trope-lufthavn. Christina Bhakti Kutir stod der og vi vidste at så var der kun halvanden times kørsel til Panonem i det aller sydligste Goa.

Men Christina var i færd med at hjælpe en fyr, der inde i lufthavnen pludselig faldt om i et voldsomt epileptisk anfald. baktihytte-til-blog-lille1Flere hjælpsomme kom til med lidt af hvert efter Christina havde taget fat. En mand foreslog at man brugte hans nøgler til at åbne mandens mund med, fordi han var begyndt at bløde, sikkert fra at have bidt sin tunge. En kvinde kom til med en blodtryksmåler og begyndte at pumpe løs, mens jeg foreslog at man undersøgte hans pung for oplysninger om hvad hans evt. måtte fejle. Men jeg havde i mellemtiden også bagage og børnene at holde styr på. Rebecca og Theodor tog det i øvrigt utroligt roligt alt det med manden i kramper. De kiggede på og spurgte nysgerrigt. Julian kiggede også og jeg tror at han tænke med lidt fryd at nu er vi er ankommet til lidt tiltrængt kaos. Vi kiggede ud af bygningen og så chaufføren med skiltet, en læge kom løbende og vi fik hevet Christina væk fra sin gerning.

Bhakti Kutri og dens 25 bambushytter var et velkomment syn efter mere end et døgn uden søvn. Ungerne svimle af træthed og det krævede stor selvdeciplin at gå til stranden i stedet for at falde om under myggenetene.

Palolem strand er langt fra den øde paradisiske strand ældre rejsende mindes med længsel. Stranden er i sig selv perfekt, bred som Vesterhavsstranden, lækkerlækker. Men oppe i bambusbrynet ligger hustlerboderne og bambusrestauranterne side om side og kridhvide danskere som os tiltrækker sælgerne som frisklagt lort tiltrækker fluer. Men vandet gjorde godt.

Vi var fløjet til Mumbai over Helsinki med et par timers stop i Finland. I Mumbai skulle vi dog vente hele 6 timer. Det var tæt på at udvikle sig til et mareridt og et tip til andre, der lander i Mumbai og skal videre med indenrigsfly: kom over til indenrigsterminalen pronto.

Det vil føre for vidt at forsøge at forklare hvad der egentlig foregik i den terminal vi landede i. Der var tusind mennesker, et uigennemskueligt køsystem til en bus der gik til indenrigs. En kvinde forsøgte højlydt at få køen på plads. Hun skældte og smældte som forsøgte hun at opdrage på små børn, og ingen synes at komme hverken frem eller tilbage. Og det var konstant et åbent spørgsmål hvornår vi kunne eller skulle til indenrigs. Der var mere end seks timer til vores fly, så vi satte os ned og hyggede i larmen.

Da vi ikke holdt til det længere gik vi på en eller anden måde bare op til kvinden, der forsøgte at bestemme, og fik hende på en eller anden måde overbevist om, at nu skulle vi sgu bare over til den anden terminal. Ind i en bus og af sted. Det, der mødte os, var en kølig marmorbelagt bygning med restaurant, boghandel osv. Restauranten gav os oven i købet lov til at ligge og flyde i en sofa, hvor vi skiftedes til at besvime lidt.

For at gøre en lang historie kort ankom vi til Bhakti Kutir i det sydligste Goa mandag eftermiddag, hvor vi indlogerede os i egen toetagers hytte. Julian øverst, Chris og jeg og ungerne nederst. Det er lidt som at bo i botanisk have eller i Zoos tropehus. Fuglene brøler om kap med andre junglelyde så her sidder jeg klokken 6 tirsdag morgen og skriver. Det er mørkt og der er alt for mange myg i denne skov. Det er sindssygt fugtigt og håndklæderne fra i går er endnu ikke tørre. Det bliver de aldrig. I dag tror jeg vi smutter til en mere stille strand en rask gåtur sydpå og tirsdag tager vi morgentoget (5.30) nordpå for at besøge Claus, Jette og tvillingerne ved Madrem. Christina siger at vi skal forvente os noget mere stille og mindre turistet deroppe. Det glæder jeg mig til. Julian, der i mod, vil til fest. Det må vi lige finde ud af.

5 responses to “Ankommet

1. Jeg har tabt pusten, men vi er så glade for at høre fra jer og vide at I alle er kommet godt frem. Vi ser frem til videre information og gode historier. Julian pas på alle de fester . Vi glæder os til at se dine billeder når du er klar til at fotografere. Alt vel her, Flemming og familie ankommer i weekenden, så vi får fuldt hus igen. Kærlig hilsen og knus til alle fra de to gamle.

2. WAUW. Det ser sgu dejligt ud. Dejligt at se jer og høre I er kommet godt frem.

Håber, at I sveder for os alle. Herhjemme er der fuldt blus på radiatorerne og tørklæderne bruger vi til fornuftig påklædning og ikke til sådan noget modefis som saronger 🙂

Glæder os til at følge med på afstand.
    Ha’ en dejlig jul dernede og gi’ alle ungerne et knus.

Mange knus fra Mette og familien

3. steen og vibeke dragsted

kære alle. Det lyder dejligt at “dampe” rundt i Goa efter at være sluppet ud af Mumbai.Her i Trekroner går det fint,her er hyggeligt at være selvom det er jeres,vi nyder at have afleveret vores gamle hus og have en basis her. Katten synes det er vældígt hyggeligt,den er bestemt ikke flyttet hjemmefra og igår lykkedes det den at spise en mus midt i stuen,det skal den ikke slippe af med en anden gang. Her i dk er der gråt med tøsne og regn rigtig november,så nyd endelig farverne og sveden i indien. mange hilsener steen og vibeke dragsted

4. Tak for kommentarerne. Den baerbare er lige brudt sammen saa med mindre jeg faar den lavet bliver det lidt svaerere at poste billeder til bloggen fremover. Vi vil dog forsoege at skrive saa ofte som stranden tillader det.
    Kh
    Daniel

5. Dejligt at høre fra jer og se, at I har det godt. Hvem kunne ikke tænke sig en tur i det azurblå hav og op i hængekøjen bagefter med JyllandsPosten og en kold fra kassen!!
    Jeg er nu kommet hjem i aftes fra 3 ugers hård genoptræning i Spanien, men arm og skulder har desværre ikke rokket sig en cm. Jeg vil nu kaste mig over julepynt og klejner og regner så småt med at starte på arbejde engang i næste uge, vi får at se. Ellers alt vel her.
    Glæder os til at følge jeres tur rundt.
    Kys og knus til jer alle.