Halløj på bjerghotellet (Ooty)

Julian kan ikke klare mere og går i seng.

I pejsestuen sidder en inder i overfrakke og øreklapper og famler sig gennem Boney M melodier på et gammelt Yamaha-keyboard med rytmeboks. Tjenere vimser rundt uden at gøre noget og spørger om alt er ved sit allerbedste.

– Is everything at your very best pleasure, sir, siger overtjeneren eksempelvis.

I spisestuen ved siden af falder 6 tjenere over hinanden i et forsøg på at servere hver af os en portion ris, lidt brød og en klat vegetarkarry.

Ungerne vil i bad i det badekar vi har sprængt budgettet for at få fat i. Nu er en tjener i gang med at løbe spande med varmt vand op af trapperne til os fordi det viser sig at vandhanerne ikke virker.

Værelset er tæt på minusgrader og pejsen vil ikke tænde. To tjenere sidder nu på hug med en stabel aviser og et par sølle fugtige knuder. Ingen har taget duelighedstegn.

Det vrimler med tjenere i uniform i det store victorianske hus Glyngarth Villa, som vi ganske spontant har gatecrashet for at få en lille luksuspause mellem indiske guesthouses til 50 kroner pr nat og bristefærdige busser og tog til endnu færre penge.

Et par søde tyskere, vi havde mødt i bussen på vej fra Mysore til Ooty havde booket plads i huset. Billederne så fantastiske ud, men vi skulle have anet uråd idet vi trådte ind. Her var iskoldt, mørkt og renset for gæster ud over os.

Vi er ankommet til den gamle britiske hillstation Ooty, der i sin tid fik det passende tilnavn Snooty Ooty. En bjergby skabt af burra-shahib John Sullivan tidligt i 1800-tallet fuldt ekviperet med club, golfbaner og teplantager én masse. Stedet var et af de sidste kolonilisterne fraflyttede efter Indiens uafhængighed. Mest kendt er stedet vist for at være byen hvor snookerreglerne i sin tid blev opfundet.

Det kan være at briterne flyttede, men snobberiet hænger endnu i panelerne i de mange herskabelige huse der står tilbage. Ikke mindst i Glyngarth Villa, hvor det ”åh så fine” forsøges opretholdt dog uden nogen form for retning. Intet fungerer. Og mens alt falder sammen om ørerne på en står tjeneren rank og i nystrøget uniform og spørger den forvirrede rejsende, der står i sine flade sandaler:

– Any thing else we can help you with sir/madam?

Julian gik I seng med et: ”Jeg magter simpelthen ikke dette teater længere. Klovnehatte!”

Det er vinter i Ooty og temperaturen kommer tæt på frysepunktet om natten nu. De fleste af tjenerne har fået lov til at udvide uniformen med komiske huer og ørevarmere.

– Kan du måske arrangere en lille ild i pejsen. Det er en anelse køligt, siger jeg i et forsøg på høfligt at få hævet temperaturen der kun daler i takt med at mørket sænker sig.
– Jeg vil straks sende en boy op for at tænde ild, siger han og skynder sig ud bag et forhæng, der blafrer i trækken. Flere døre står åbne i huset.

Huset er ellers smukt. Britisk overklasse og bygget af en sådan for 80 år siden cirka. Store sten, brede planker og mørke paneler. Pejs i hvert værelse. Haven negleklippet. Den sorte, antikke Hilman-øse i indkørslen ganske naturlig i billedet. Hallen imponerende med trappe op, trofæer, og optrækkeligt pendulur. Vi havde endnu en gang spængt budgettet.

Pludselig dukker en Roger Moore-klædt fyr op, der kunne være ejeren og spørger om vi vil have vin til maden, der er iskold efter at have været kørt ude fra byen en time tidligere.

– Hvad har du at byde på?

– Åhh. Det meste er udsolgt men du kan købe en flaske fra min egen private vinkælder, siger han og ser indforstået på mig. Fra mand til mand. Fra vinkælder til vinkælder.

Vinen lader på alle måder til at være plukket fra Nettos nederste hylder.
En skænk præsenterer et hav af spiritusflasker. Blandt andet en god samling whiskyer.

– Kan man få et glas whisky? spørger jeg lidt senere, da vi sidder og griner med tyskerne i pejsestuen, hvor ilden aldrig har fået fat og hvor tre tjenere står stift i hvert sit hjørne, mens en fjerde klasker hænderne i klaveret i noget der mere ligner en øvelse i at holde varmen end at producere musik.

– Oh, sir. Det er meget sent nu, siger overtjeneren og kigger bekymret på sit ur.

– I know, siger jeg og kigger på mit eget ur der viser at der er 10 minutter til den er 22. Men det er så koldt og jeg tænker at et glas Laphroaig vil gøre os godt, siger jeg håbefuldt og henviser til hans imponerende bar.

– Men butikken er lukket og chauffeuren er gået I seng. Jeg tror ikke vi vil være i stand til at finde noget lige nu.

– Men hvad med din fine bar. Der lader ikke til at mangle noget der?

– Yes sir. Men det er min helt egen private samling tome flasker, siger han og vifter armen ud i retningen af flaskerne I en invitation til en rundtur til hvad der tidligere lignede en imponerende bar nu blot en tarvelig samling tomme flasker.

Hele ideen med at tage til Ooty var at køre med Indiens sidst fungerende damplokomotiv. Det lidt over 100 år gamle tog fra Metapalayam til Ooty kører endnu i fast rutefart. Det blev i sin tid bygget af Sveitsiske alpetogs-teknikkere der leverede et specielt tandhjulstræk så toget kunne klare de stejle stigninger. Teknologien er ikke blevet fornyet siden hvorfor damplokomotivet holdes i live. Der er simpelthen ikke noget alternativ med mindre man bygger nyt.

Vi flygtede fra hotellet efter morgenmaden og kastede os på toget. Vi er blevet rutinerede og skubber nu simpelthen folk væk med arme og ben. Turen var meget lang og langsom men ufattelig smuk – ifølge flere der ved mere end jeg måske en af verdens smukkeste togstrækninger.

Jeg vil varmt anbefale togturen, der har ægte charme. Med hensyn til indkvartering vil jeg kun anbefale Glyngarth Villa til de der har lyst til at fyre 3000-4000 rupees af i et stykke med klovnehat.

Reklamer

One response to “Halløj på bjerghotellet (Ooty)

  1. send me a picture from this nice place, with the man at the keyboard.
    best regard sonja and alex (we are now in jaipur and you ?

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s